dinsdag 4 februari 2014

Volkskrant magazine





Dit is mijn nieuwe werkplek bij Volkskrant magazine. Vandaag was mijn tweede dag en het bevalt heel erg goed. Ik ben stagiaire in de beeldredactie. Dat is in het algemeen gezegd het organiseren en coördineren van het gehele beeldmateriaal van het magazine en dat houdt in het engageren van de meest verschillende fotografen voor bijvoorbeeld een portretserie of een interieurserie of dergelijks. Het gaat om het uitzoeken van beeldmateriaal in beeldbanken of uit het reek fotografen/illustratoren die ter beschikking staan. Dan gaat het verder om de verdeling van de foto's en het cropping. Het gaat om beeld en sfeer, om het bijhouden van contacten. Jij bent gevraagd om nieuwe talenten te ontdekken en het passende beeld bij een verhaal te plaatsen. De eerste dag werd ik vooral met alle technische hulpmiddelen bekend gemaakt. Hoe moet je foto's uploaden en waar zodat de vormgevers het weer terug vinden. Waar vindt je beeldmateriaal? Welke stocks kan je gebruiken? Waarop heeft het magazine een abonnement? De inloggegevens moesten worden geregeld en mijn eigen Volkskrant-email-adres. Verder leer je natuurlijk in loop van de tijd de rubrieken en wat dat precies inhoud. Welke fotografen of illustratoren kunnen worden benaderd, welke fotoseries worden ingekocht? Wat past bij het thema? En nee, in de winter worden geen foto's van vrouwen in zomerjurken geplaatst. Natuurlijk niet, maar daar denk je van tevoren niet over na. Vandaag mocht ik al mijn concept voor een foto voorstellen dat in de rubriek trends onder het thema bibliotherapie moet worden geplaatst. Na de bespreking met mijn begleider/de huidige fotoredactrice en kleine veranderingen heb ik het aan de vormgever en aan de hoofdredacteur laten zien en zij vonden het een toffe idee, dus ik mag het omzetten en misschien of zelfs heel waarschijnlijk (maar wie weet) verschijnt dan mijn beeld al over twee weken in de zaterdagskrant :) Dat was echt een geslaagde tweede dag! Ik zal er zeker heel veel kunnen leren. Wat ik zelf vooral leuk vindt aan het magazine dat het doelgericht is, maar als magazine zijnde ook nog vrijheid voor eigen insteek openhoudt. Ik ben enthousiast en heb al weer zin in morgen!